Je káva zdravá? Farmaceut radí ...

Hoci bola káva dlho považovaná za nezdravú a škodlivú, výsledky štúdií z posledných rokov naznačujú, že môže priniesť mnohé zdravotné výhody. Tento nápoj obsahuje  kofeín , antioxidanty a široké spektrum ďalších látok s pozitívnym účinkom na zdravie.

Práve kofeín, ktorý patrí medzi najrozšírenejšie a najužívanejšie stimulanty na svete, nám zabezpečí zvýšenú bdelosť, pozornosť a pocit menšej únavy. Účinok kofeínu na ľudský  organizmus je variabilný. Záleží od veku, pohlavia a individuálnej citlivosti organizmu. Šálka kávy (240 ml ) obsahuje priemerne 95mg kofeínu, hladina ale môže kolísať v rozpätí 17- 165mg. Táto premenlivosť  závisí od druhu a pôvodu  kávovníka,  spôsobu praženia ,prípravy kávy a veľkosti šálky . Bezpečná dávka kofeínu pre bežných konzumentov je podľa vačšiny štúdii 300mg/deň, niektoré uvádzajú aj 400mg na deň. Antioxidanty obsiahnuté v káve  podľa nedávnych výskumov pôsobia ako prevencia Parkinsonovej a Alzheimerovej choroby. Pravidelné pitie kávy znižuje riziko cukrovky 2.typu. Vďaka antioxidantom má káva porovnateľné kardioprotektívne účinky ako zelený čaj  či červené víno. Predmetom intenzívneho skúmania je ochranný účinok kávy proti niektorým druhom nádorových ochorení. Ak chceme využiť maximálny antioxidačný potenciál tohto nápoja, odporúča sa piť kávu:

• zalievanú
• instantnú
• presso

Opatrnosť pri pití kávy je namieste u  ľudí trpiacich  kardiovaskulárnym ochorením, ktorí by mali voliť skôr kávu filtrovanú alebo instantnú. V tureckej káve sú prítomné zlúčeniny zo skupiny diterpénov, ktoré mierne zvyšujú hladinu cholesterolu a homocysteínu. Kvôli miernym močopudným účinkom kávy je potrebné myslieť na dostatočný príjem tekutín, aj keď odborné štúdie dokázali, že 4-5 šálok kávy denne neovplyvňuje hladinu tekutín v organizme. Pacienti  s ochorením žalúdka by mali znížiť príjem kávy, konzumovať ju po jedle a s mliekom, ktoré znižuje negatívny účinok kávy na sliznicu žalúdka. Káva vo vysokých dávkach môže spôsobiť u citlivých jedincov hnačku, zhoršiť príznaky ochorenia u ľudí trpiacich syndrómom dráždivého čreva. Krátko po konzumácii kávy dochádza k zvýšenému vylučovaniu vápnika z čreva. Všeobecne sa u osôb so zvýšeným rizikom rozvoja osteoporózy  odporúča znížiť počet šálok na 2-3 denne a vykompenzovať príjem vápnika v potrave. Príliš veľké a neobvyklé dávky kávy môžu spôsobiť zvýšenie tlaku krvi, búšenie srdca, nervozitu, nespavosť, bolesti hlavy a žalúdočné problémy. Veľmi však závisí od jednotlivca  ako sa jeho telo popasuje s kofeínom a v akej miere sa prejavia spomínané nežiadúce účinky kávy.

Keďže metabolizmus kofeínu je v tehotenstve spomalený, budúce mamičky by sa mali príjmu kofeínu vyhnúť alebo znížiť konzumáciu kávy na minimum. Pravdepodobne bezpečná dávka sú maximálne 2 šálky denne. Rovnako pri dojčení je potrebné regulovať príjem kávy. Vysoký príjem kofeínu môže vyvolať u detičiek podráždenosť a poruchy spánku. Nesmieme zabúdať, že kofeín je obsiahnutý aj v zelenom a čiernom čaji, v čokoláde a niektorých sladených nápojoch.

Ak patríte k skupine ľudí, ktorí majú radi chuť kávy a jej obsahové látky vám nespôsobujú problémy, podľa najnovších zistení si ju môžete dať bez výčitiek aj častejšie na deň.

Autor: Mgr. Bibiana Hudaková – farmaceut
Publikované: 26. septembra 2019

Sledujte nás na Instagrame

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *