článok

KAŽDÝ VITAMÍN MÁ SVOJ VÝZNAM

Publikované dňa: 04.02.2021 | Dĺžka čítania: 15 min.

Konzumácia vitamínov a vitamínových doplnkov vo svete stále rastie. Obľúbené sú bežné vitamíny C a E, ale aj rôzne exotické extrakty, oleje a multivitamíny. Tento obrovský vitamínový priemysel v hodnote niekoľkých miliárd dolárov stále prekvitá, pretože ľudia majú prirodzený inštinkt chrániť si svoje zdravie. Vo viacerých prípadoch je však nákup vitamínových doplnkov zbytočným vyhodením peňazí. Dokonca niekedy ich nesprávne alebo nadmerné užívanie môže byť aj potenciálne nebezpečné. Z tohto dôvodu je dobré poznať základné vlastnosti vitamínov, ich funkciu a spôsob užívania. Na základe týchto znalosti je ľahšie sa rozhodnúť pre vitamínové doplnky, ktoré sú pre vaše zdravie naozaj prospešné.

Čo v článku nájdete?

Základné informácie o vitamínoch
Krátky prehľad funkcií jednotlivých vitamínov v ľudskom tele
Najlepší čas na užívanie vitamínov
Lekári a vitamíny

 

Základné informácie o vitamínoch
Vitamíny sú organické látky, ktoré sú veľmi dôležité pre fungovanie ľudského organizmu. Nie sú síce stavebnou látkou, ani zdrojom energie, ale sú nevyhnutné pre život, zdravie, rast a chod organizmu. Už v malých množstvách ovplyvňujú dôležité metabolické procesy bielkovín, cukrov a tukov a ich nedostatok môže spôsobiť trvalé poškodenia.
Vitamíny musí človek prijímať z potravy vo forme provitamínov, pretože až na pár výnimiek si ich telo nevie samo syntetizovať. Výnimku tvorí napríklad vitamín D, ktorého tvorbu v koži stimuluje slnko. Alebo vitamíny K a B7 produkujú v tele baktérie, ktoré sa nachádzajú v črevách. Provitamíny, ktoré prijmeme potravou sa v tele menia na vitamíny a následne ich naše telo využíva pri rôznych biochemických procesoch.

Celkovo poznáme 13 základných typov vitamínov a z chemického hľadiska ich môžeme rozdeliť do dvoch skupín:


1) vitamíny rozpustné v tukoch – patria sem vitamíny A, D, E, K

Tieto vitamíny získavame priamo zo stravy, výnimkou je vitamín D, ktorý si telo vytvára, keď je vystavené slnečnému žiareniu. Tieto vitamíny je najlepšie užívať spolu s jedlom obsahujúcim tuk. Vitamíny A, D, E, K sa v tele ukladajú prostredníctvom tukových buniek. Na rozdiel od vitamínov rozpustných vo vode, ľudské telo potrebuje iba malé dávky vitamínov rozpustných v tukoch. Ďalej sa ukázalo, že vysoké dávky vitamínov rozpustných v tukoch majú nežiaduce vedľajšie účinky a môžu spôsobovať toxicitu. Pri užívaní týchto vitamínov vo zvýšených dávkach je potrebné byť naozaj opatrný. [1]

2) vitamíny rozpustné vo vode – sú to vitamíny skupiny B (B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9, B12), vitamín C a vitamín H

Každý z týchto vitamínov má v tele dôležitú funkciu a jeho nedostatok môže spôsobiť vážne zdravotné problémy. Napríklad nedostatkom vitamínu C vzniká choroba zvaná skorbut, ktorá sa prejavuje krvácaním ďasien, vypadávaním zubov, mäknutím kostí alebo spomalenou tvorbou červených krviniek. Aj keď sa toto ochorenie dnes vyskytuje už len ojedinele, stále je dôležité mať dostatočný prísun vitamínu C z potravy. Okrem toho, že podporuje tvorbu kolagénu a urýchľuje hojenie rán, posilňuje aj imunitný systém, čo je v každom ročnom období pre zdravie veľmi dôležité.

Významným vitamínom v tele je aj vitamín A, ktorý je podstatný pre zdravé kosti a zuby a taktiež zohráva úlohu pri tvorbe pigmentu dôležitého pre zrak. Dôležitý je aj vitamín D, ktorý podporuje vstrebanie vápnika, vitamín E, potrebný pre ochranu buniek, vitamín K nepostrádateľný pre zrážanlivosť krvi. Tieto a iné vitamíny veľmi ovplyvňujú biochemické reakcie v tele, preto je nutné strážiť si ich hodnoty.

Krátky prehľad funkcií jednotlivých vitamínov v ľudskom tele

VITAMÍN B1 (tiamín)
• je nevyhnutný metabolizmus cukrov, napomáha s premene živín na energiu, vplýva na udržiavanie potrebnej hladiny kyslíka v organizme

• nedostatok tohto vitamínu sa prejavuje nervozitou, únavou, bolesťami svalov, znížením chuti do jedla a celkovou podráždenosťou

VITAMÍN B2 (riboflavín)
• vplýva na reguláciu rastu človeka, reprodukciu, funkciu srdca a ďalších orgánov; jeho väčšie množstvo sa spotrebúva hlavne v stresových situáciách; podieľa sa taktiež na metabolickej premene živín a získavaní energie pre bunky a produkcií hormónov
• nedostatok vitamínu B2 sa prejavuje na popraskajúcich perách, citlivých ústnych kútikov a často aj stratou chuti do jedla

Vitamín B3 (niacín)

• má dôležitú funkciu hlavne pri srdcovej, nervovej a svalovej činnosti, prospieva zdravej pokožke a napomáha tráveniu
• nedostatok sa prejavuje únavou, depresiou, kožnými zápalovými a taktiež hnačkou

Vitamín B5 (Kyselina pantoténová)

• je nevyhnutný na syntézu mastných kyselín a významnou zložkou metabolických procesov; taktiež sa podieľa na tvorbe hemoglobínu
• nedostatok vitamínu B5 je ojedinelý a prejavuje sa svalovou slabosťou – brnením nôh

Vitamín B6 (pyridoxín)

• nevyhnutná súčasť metabolizmu aminokyselín a sacharidov a tiež potrebný pri metabolizme červených krviniek; je rozpustný vo vode
• nedostatok sa prejavuje poruchami imunity, nervového systému a problémami s rastom

Vitamín B7 (biotín) – vitamín H

• nevyhnutný pre cievny systém a kožu
• nedostatok v tele je veľmi ojedinelý, prejavuje sa kožnými poruchami, malátnosťou a psychickými ťažkosťami

Vitamín B9 (kyselina listová)
• nevyhnutný vitamín pre bunky, správny vývoj a rast bielych krviniek; súčasť génov a chromozómov
• nedostatok sa prejavuje slabosťou, úbytkom hmotnosti, hnačkou, sčervenaním ústnej dutiny

Vitamín B12 (kobalamín)

• nevyhnutný pre tvorbu červených krviniek, činnosť nervového systému a mozgu
• nedostatok vedie k poškodeniu centrálneho a periférneho nervového systému
• nízku hladinu vitamínu B12 majú vegáni a starší ľudia

Vitamín C (Kyselina L-askorbová)
• nevyhnutný pre tvorbu kolagénu, je to jeden z najdôležitejších vitamínov v našom tele
• nedostatok sa prejavuje krvácaním ďasien, vypadávaním zubov, mäknutím a oslabením kostí, spomalenou tvorbou červených krviniek, slabým hojením rán, suchými vlasmi a pokožkou

Vitamín A

• nevyhnutný pre zrak, podieľa sa na tvorbu zrakového pigmentu používaného pri slabom osvetlení
• nedostatok sa prejavuje zhoršeným videním v šere a suchou pokožkou

Vitamín D (kalciferol)
• nevyhnutný pri metabolizme vápnika a fosforu v tele, reguluje imunitný a nervový systém
• nedostatok sa prejavuje spomalením rastu a mäknutím zubov; u dospelých ľudí spôsobuje nedostatok vitamínu D zubné kazy, mäknutie kostí a vyššiu lámavosť kostí
• získava sa zo slnečného žiarenia; nedostatok nastáva v období od novembra do februára, kedy dávka slnečných lúčov nie je dostatočná na to, aby sa v pokožke vyprodukoval dostatok vitamínu D

Vitamín E (tokoferol)

• nevyhnutný antioxidant, ktorý ovplyvňuje tvorbu červených krviniek a rast svalovej hmoty
• nedostatok vitamínu E sa prejavuje sa poškodením sietnice a zníženou imunitou

Vitamín K

• nevyhnutný pre zrážanlivosti krvi a pre správny vývoj kostí
• nedostatok sa prejavuje zvýšeným krvácaním, krvou v stolici, krvácaním ďasien alebo zvýšenou tvorbou podliatin [2]

Najlepší čas na užívanie vitamínov
Platí všeobecné pravidlo užívať vitamíny ráno po prvom jedle. Nie je to z dôvodu zvýšenia vstrebateľnosti, skôr týmto načasovaním môžeme predísť zbytočným tráviacim problémom. Aplikácia vitamínových doplnkov nalačno môže viesť k bolestiam žalúdka, , refluxu žalúdočnej šťavy, páleniu záhy, nevoľnosti alebo prípadne aj k hnačke. Tieto príznaky sú charakteristické pri predávkovaní vitamínovými a inými výživovými doplnkami. Ak začínate deň koncentrovanými formami vitamínov namiesto toho, aby ste ich získavali z bežného príjmu potravy, je nevyhnutné nezabúdať na toto všeobecné pravidlo.

Kedy a ako užívať vitamíny rozpustné v tukoch

Ak sa rozhodnete do svojho denného režimu zahrnúť vitamíny rozpustné v tukoch, je najlepšie ich užívať spolu s tučným jedlom. Veľmi výhodné je konzumovať vitamíny rozpustné v tukoch spolu so zdravými olejmi – napr. ľanovým alebo olivovým olejom. K zvýšeniu vstrebávania vitamínov rozpustných v tukoch napomáha taktiež konzumácia orechov, semien a dokonca aj napríklad avokádo. Niektoré štúdie naznačujú, že je dobré sa vyhnúť užívaniu vitamínu D v noci, a tým predísť poruchám spánku.

Kedy a ako užívať vitamíny rozpustné vo vode

Na rozdiel od vitamínov rozpustných v tukoch sa vitamíny rozpustné vo vode nemusia konzumovať s jedlom obsahujúcim tuk, môžeme ich konzumovať kedykoľvek pričom nesmieme zabúdať na všeobecné pravidlo – užívať vitamínové doplnky spolu s jedlom. Taktiež netreba zabúdať, že prípadná dehydratácia nášho tela má nepriaznivý vplyv na vstrebateľnosť vitamínov rozpustných vo vode. Najväčšou výhodou vitamínov rozpustných vo vode je, že sa nimi nie je možné predávkovať, pretože nadbytočné vitamíny rozpustné vo vode sa zvyčajne vylučujú močom. Až na niekoľko výnimiek si telo spravidla neukladá nadbytočné vitamíny rozpustné vo vode. Dokonca aj potením sa vytrácajú z tela vitamíny rozpustné vo vode, aj keď v zanedbateľnom množstve. [3] 

Spomeňme ešte užívanie vitamínov skupiny B. Ak po užití vitamínov tskupiny B je váš moč žiarivo žltý aj niekoľko hodín po použití, je isté, že ste to s množstvom tohto vitamínu „trošku prehnali“. Nezúfajte, stačí vypiť väčšie množstvo vody a farba moču sa vráti do normálu. Treba tiež podotknúť, že niektoré prípravky s vitamínom B obsahujú aj kofeín ako aj iné látky zvyšujúce energiu. Aby sa zabránilo poruchám spánku, je dobré sa vyhnúť ich užívaniu vo večerných hodinách.


Je dobré vedieť, že užívanie vitamínu C ráno nalačno môže taktiež spôsobiť problémy s črevom a niekedy viesť aj k hnačkám. Preto sa odporúča užívať doplnky s vitamínom C spolu s jedlom alebo užívať najefektívnejšiu lipozomálnu formu vitamínu C, ktorá sa vyznačuje vysokou vstrebateľnosťou, postupným uvoľňovaním a vysokým účinkom.

Lekári a vitamíny

Vitamínové doplnky nie sú lieky, avšak majú v starostlivosti o zdravie svoje nenahraditeľné miesto. Všetky lieky na predpis musia byť uprednostnené pred vitamínovými doplnkami.

Kedy je najvhodnejšia doba na užívanie vitamínových doplnkov? Je lepšie ich užívať všetky naraz alebo postupne v priebehu dňa? Ktoré by som mal alebo resp. nemal zaradiť do svojho denného programu, ak pravidelne užívam lieky?

Na tieto otázky vám zodpovedne odpovie váš lekár. Informácie a rady, ktoré boli poskytnuté v tomto článku môžu byť rovnaké ako rady vášho lekára, alebo lekár vám môže odporučiť iné postupy a načasovanie. V každom prípade rozhodnutia vášho lekára budú pre vás dôveryhodnejšie, nakoľko on najlepšie pozná váš zdravotný stav, má k dispozícií výsledky vašich krvných testov a tak môže presne stanoviť, ktoré vitamínové doplnky a v akom čase sú pre vaše zdravie potrebné.

Preferujeme získavanie informácií z kvalitných a vedecky overených zdrojov. Odkazy na zdroje, ktoré boli použité v tomto článku:
[1] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4810759/
[2] https://sk.wikipedia.org/wiki/Vitam%C3%ADn
[3] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK236216/

AUTOR
RNDr. Miroslav Rohaľ
info@naturmedic.sk